Recomandari Politia de Frontiera Romana
Inainte de plecarea in strainatate, contactati ambasada statului in care veti efectua calatoria, precum si ambasadele tarilor de tranzit pentru obtinerea de informatii suplimentare referitoare la legislatia locala. De asemenea, conditiile speciale de calatorie in statele de destinatie pot fi aflate de la reprezentantele diplomatice romanesti din strainatate.
Pentru Turcia – cetatenii romani pot calatori, pentru o perioada de maxim 90 de zile intr-un interval de 6 luni, fara viza, doar in baza pasaportului diplomatic, de serviciu sau simplu dar cu respectarea conditiilor de calatorie generale.
Pentru Grecia si Spania - cetatenii romani pot calatori, pentru o perioada de maxim 90 de zile intr-un interval de 6 luni, fara viza, in baza pasaportului diplomatic, de serviciu sau simplu dar cu respectarea conditiilor de calatorie generale precizate mai jos.
Pentru Egipt - cetatenii romani pot calatori doar in baza unei vize obtinuta de la reprezentanta diplomatica a statului egiptean. Viza turistica se poate obtine la aeroport, contravaloarea colantului de viza fiind achitata pe loc. (In cazul in care se doreste totusi obtinerea vizei in prealabil, titularii trebuie sa se asigure ca nu detin un pasaport temporar – valabil 1 an).
Titularii de pasapoarte dipomatice si de serviciu au obligatia sa obtina vizele de intrare in prealabil, de la un oficiu consular egiptean. Pentru aceste categorii de persoane vizele nu pot fi obtinute la aeroport.
Pentru Emiratele Arabe Unite - cetatenii romani pot calatori doar in baza unei vize obtinuta de la reprezentanta diplomatica a respectivului stat.
Pentru Thailanda - cetatenii romani pot calatori doar in baza unei vize obtinuta in prealabil de la reprezentanta diplomatica a respectivului stat sau de pe aeroport la sosirea in destinatie (detinatorii de pasaport temporar nu pot aplica pentru viza la sosire in destinatie); de asemenea, cetatenii romani pot calatori, pentru o perioada de maxim 90 de zile intr-un interval de 6 luni, fara viza, in baza pasaportului diplomatic sau de serviciu dar cu respectarea conditiilor de calatorie generale.
Copiii au nevoie de pasaport individual.
Conditii generale de calatorie in statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Schengen si SpatiuluiEconomic European
Cetatenii romani pot calatori in statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Schengen si Spatiului Economic
European, in urmatoarele conditii:
• la trecerea frontierei, prin punctele de trecere deschise traficului international, se legitimeaza cu cartea de
identitate sau pasaportul valabile (vezi lista statelor care permit intrarea in tara pe baza cartii de identitate);
• nu se afla in niciunul din cazurile de limitare a exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate.
Ca cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene, romanii beneficiaza de un control minim la trecerea frontierei,
ce consta intr-o verificare rapida si imediata a documentelor de calatorie pentru stabilirea identitatii. Controlul se efectueaza pe culoarul (culoarele) special amenajat - pentru cetateni U.E. si S.E.E. - iar, la final, Politia de Frontiera nu aplica, in documentul de calatorie, stampila de intrare / iesire in/din tara. Intr-o maniera aleatorie ori in baza unor analize de risc, politistii de frontiera pot efectua controale mai riguroase/suplimentare asupra persoanelor si mijloacelor de transport/obiectelor acestora, respectandu-se intotdeauna prevederile legislatiei in vigoare.
Daca se constata ca nu sunt indeplinite conditiile de iesire din tara, seful punctului de trecere a frontierei dispune intreruperea calatoriei.
Membrii de familie ai cetatenilor romani, care nu sunt cetateni ai Uniunii Europene, pot iesi de pe teritoriul Romaniei in baza unui pasaport valabil si a vizei de intrare, cu exceptia cazurilor in care obligativitatea vizei este desfiintata in conditiile legii.
Membrul de familie care nu este cetatean al Uniunii Europene, dar este in posesia unui document valabil, care atesta rezidenta pe teritoriul unui stat membru (in calitate de membru de familie al unui cetatean U.E.), este scutit de obligativitatea obtinerii unei vize. In cazul cetatenilor romani minori, iesirea din tara se face cu respectarea prevederilor Legii 248/2008.
Politia de Frontiera Romana recomanda respectarea termenului de sedere in statele de destinatie, precum si documentarea prealabila, la reprezentantele diplomatice ale acestor tari din Romania, cu privire la conditiile particulare de intrare si sedere in fiecare dintre aceste state. Lista statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Schengen si Spatiului Economic European
• Cele 27 state membre ale Uniunii Europene sunt: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca,
Estonia, Franta, Finlanda, Germania, Grecia, Italia, Irlanda, Luxemburg, Letonia, Lituania, Malta, Olanda,
Portugalia, Polonia, Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord, Romania, Spania, Suedia, Slovacia,
Slovenia, Ungaria.
• Cele 25 state membre ale Spatiului Schengen sunt: Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Elvetia, Estonia,
Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Islanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Norvegia, Olanda,
Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
• Liechtenstein face parte din Spatiul Economic European.
Lista statelor care permit intrarea pe baza cartii de identitate
• Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Elvetia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia,
Irlanda, Islanda, Italia, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia,
Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
Termenul legal de sedere
Cetatenii romani - ca cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene - se bucura de dreptul comunitar al liberei circulatii.
Conform Directivei 2004/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind dreptul la libera circulatie si sedere pe teritoriul statelor membre pentru cetatenii Uniunii si membrii familiilor acestora (art. 6, alin. 1), romanii au "dreptul de sedere pe teritoriul altui stat membru pe o perioada de cel mult trei luni, fara nici o alta conditie sau formalitate in afara cerintei de a detine o carte de identitate valabila sau un pasaport valabil". Pentru o sedere mai mare de trei luni, persoanele trebuie sa isi reglementeze situatia, in conformitate cu legislatia statului in care se
afla. In tarile membre ale Spatiului Schengen, cetatenii romani au dreptul legal de sedere o perioada de 90 zile intr-un interval de 6 luni, potrivit articolului 20, paragraful 1, din Conventia de aplicare a Acodului Schengen. Pot fi facute mai multe calatorii in acest interval, dar totalul zilelor de sedere nu trebuie sa depaseasca 90 zile, de la data primei intrari in Spatiul Schengen.
Dupa consumarea celor 90 zile, cetateanul roman are obligatia de a parasi Spatiul Schengen, putand reintra, la finalul perioadei celor 6 luni, calculate de la data primei intrari.
Definitii
• persoanele care se bucura de dreptul comunitar al liberei circulatii sunt cetatenii Statelor Membre ale Uniunii
Europene si tarilor Spatiului Economic European, precum si membrii familiilor acestora, indiferent de nationalitatea
acestora, care-i insotesc sau li se alatura;
• cetatean al Uniunii Europene - orice persoana care are cetatenia unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene;
• stat membru - stat membru al Uniunii Europene;
• membru de familie:
- sotul sau sotia;
- descendentii in linie directa, indiferent de cetatenie, care nu au implinit varsta de 21 de ani sau care se afla in intretinerea
cetateanului Uniunii Europene, precum si cei ai sotului/sotiei;
• ascendentii in linie directa, indiferent de cetatenie, care se afla in intretinerea cetateanului Uniunii Europene, precum si cei
ai sotului / sotiei;
• drept de rezidenta - dreptul cetateanului Uniunii Europene de a ramane si de a locui pe teritoriul Romaniei, in conditiile
legii;
• rezident - cetatean al Uniunii Europene sau membrul de familie al acestuia care isi exercita dreptul la libera circulatie si
rezidenta pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii;
• persoana aflata in intretinere - orice alt membru de familie, indiferent de cetatenie, care nu se incadreaza in definitia
prevazuta la pct. 4 si care, in tara de origine ori de provenienta, se afla in intretinerea sau gospodareste impreuna cu
cetateanul Uniunii Europene ori se afla in situatia in care, din motive medicale grave, este necesara asistenta personala a
acestuia;
• partener - persoana care convietuieste cu cetateanul Uniunii Europene, daca parteneriatul este inregistrat conform legii
din statul membru de origine ori de provenienta sau, in cazul in care parteneriatul nu este inregistrat, relatia de convietuire
poate fi dovedita.
Conditii generale de calatorie in statele pentru care nu este necesara viza de intrare
Statele in care cetateanul roman nu are nevoie de viza de intrare sunt:
• Albania, Andorra, Antigua si Barbuda, Argentina, Bahamas, Barbados, Belize, Bosnia si Hertegovina, Brazilia,
Brunei, Chile, Columbia, Coreea de Sud, Costa Rica, Croatia, Dominica, Republica Dominicana, Ecuador, El
Salvador, Fiji, Filipine, Georgia, Guatemala, Honduras, Hong Kong, Israel, Japonia, Kiribati, Macao, Macedonia
- FYROM, Malaezia, Maroc, Mauritius, Mexic, Micronezia, Moldova, Monaco, Muntenegru, Nicaragua, Noua Zeelanda, Paraguay, Peru, Saint Kitts & Nevis, Saint Vincent & Grenadine, San Marino, Santa Lucia, Serbia,
Seychelles, Sfantul Scaun, Singapore, Tanzania, Trinidad Tobago, Tunisia, Turcia, Ucraina, Uruguay, Vanuatu,
Venezuela, Zambia.
Pentru a calatori in aceste state, la iesirea din tara, trebuie sa detineti pasaportul valabil si, de asemenea, sa indepliniti conditiile prevazute de legislatia in vigoare (vezi lista statelor care permit intrarea in tara pe baza cartii de identitate).
In tarile pentru care nu este necesara viza de intrare, cetatenii romani au dreptul legal de sedere, in fiecare stat in parte, o perioada de 30 - 90 de zile, intr-un interval de 6 luni (vezi Regimul calatoriilor cetatenilor romani in strainatate).
Pot fi facute mai multe calatorii in acest interval, dar totalul zilelor de sedere efectuate nu trebuie sa depaseasca 30
- 90 zile, de la data primei intrari in statul respectiv.
Va recomandam, inainte de plecarea in strainatate, sa contactati ambasada statului in care urmeaza sa va
deplasati, precum si ambasadele tarilor de tranzit, pentru obtinerea de informatii suplimentare privind conditiile particulare de intrare si sedere prevazute de legislatia nationala.
Dupa consumarea perioadei legale de sedere, cetateanul roman are obligatia de a parasi teritoriul statului respectiv, putand reintra, la finalul perioadei celor 6 luni, calculate de la data primei intrari.
Conditii de iesire din tara pentru cetatenii romani minori In baza articolului 2 alin. 2 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, minorii romani pot calatori in strainatate numai insotiti, cu acordul parintilor ori al reprezentantilor legali. Prin reprezentant legal se intelege persoana desemnata, potrivit legii, sa exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile parintesti fata de minor.
Politistii de frontiera permit iesirea din tara a unui cetatean roman minor - numai daca este insotit de o persoana fizica majora - in urmatoarele cazuri:
• este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste insotit de
ambii parinti
• este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste impreuna cu unul dintre parinti, numai daca parintele insotitor prezinta o declaratie a celuilalt parinte, din care rezulta acordul acestuia cu privire la efectuarea calatoriei, statul (statele) de destinatie, precum si cu privire la perioada acesteia ori face dovada decesului celuilalt parinte
Documente doveditoare ale decesului sunt:
• certificat de deces valabil si cu putere doveditoare pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii;
• hotarare judecatoreasca de declarare a mortii, ramasa definitiva, daca nu a existat timpul necesar pentru
eliberarea certificatului de deces;
• comunicare oficiala primita prin intermediul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare ale Romaniei in
strainatate, daca nu a existat timpul necesar pentru eliberarea unor certificate de stare civila.
Nu este necesara declaratia parintelui decazut din drepturile parintesti sau declarat disparut, in conditiile legii, daca insotitorul face dovada in acest sens, cu exceptia cazului in care ambii parinti se afla in aceasta situatie, cand este obligatorie declaratia reprezentantului legal al minorului.
• este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste impreuna
cu unul dintre parinti, daca parintele insotitor face dovada faptului ca minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila;
• este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste insotit de o alta persoana fizica majora, numai daca persoana insotitoare prezinta o declaratie a ambilor parinti sau a parintelui caruia minorul i-a fost incredintat (prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila), a parintelui supravietuitor ori a reprezentantului sau legal, care cuprinde:
acordul acestora cu privire la efectuarea calatoriei respective;
statul (statele de destinatie);
perioada in care urmeaza sa se desfasoare calatoria;
datele de identitate ale insotitorului respectiv;
extrasul de cazier judiciar al insotitorului;
documente din care sa rezulte calitatea de persoana desemnata din cadrul unei societati comerciale autorizate,
in conditiile legii, sa desfasoare activitati de transport international de persoane (poate avea calitatea de insotitor si o persoana anume desemnata din cadrul unei societati comerciale autorizate, in conditiile legii, sa desfasoare activitati de transport international de persoane).
Declaratia si certificatul de cazier judiciar, precum si oricare dintre documentele care au contribuit la aprecierea indeplinirii conditiilor exercitarii dreptului la libera circulatie se prezinta, in original si in fotocopie, Politiei de Frontiera din punctul de trecere a frontierei prin care se efectueaza iesirea din tara. Insotitorul, care calatoreste in strainatate impreuna cu un minor, are urmatoarele obligatii:
• sa acorde ingrijire si supraveghere minorului pe toata durata deplasarii; • sa nu abandoneze minorul;
• sa nu incredinteze minorul altei persoane decat parintelui, reprezentantului legal sau, dupa caz, persoanei prevazute in declaratie ori, in cazuri deosebite, autoritatilor straine competente in domeniul acordarii de asistenta si protectie pentru minori;
• sa respecte scopul, ruta si durata deplasarii mentionate in declaratie, cu exceptia situatiei cand exista acordul ulterior al acestora cu privire la schimbarile intervenite;
• in cazul disparitiei minorului pe perioada deplasarii in strainatate, sa anunte de indata autoritatile competente de pe teritoriul statului unde s-a produs evenimentul, precum si cea mai apropiata reprezentanta diplomatica sau oficiu consular al Romaniei, solicitand eliberarea unei adeverinte in acest sens;
• sa informeze de indata ce este posibil cea mai apropiata reprezentanta diplomatica sau oficiu consular al Romaniei, in cazul aparitiei unei situatii obiective de natura sa intrerupa calatoria, sa schimbe ruta, sa depaseasca durata calatoriei indicate de parinti sau de reprezentantul legal;
• in cazul in care nu este posibila incredintarea minorului persoanei prevazute in declaratie, sa anunte imediat cea mai apropiata reprezentanta diplomatica sau oficiu consular al Romaniei, in vederea reunificarii familiale a minorului sau, dupa caz, sa se reintoarca in Romania cu acesta.
Minorul care calatoreste in strainatate insotit de cel putin unul dintre parinti sau de reprezentantul sau legal nu poate fi incredintat de catre acesta unei persoane de pe teritoriul altui stat, atunci cand fata de minor s-a dispus masura educativa a libertatii supravegheate, in conditiile legii penale.
Politistii de frontiera vor intrerupe calatoria minorului, chiar daca sunt indeplinite conditiile mentionate anterior, in urmatoarele situatii:
a) insotitorul este cetatean strain si nu face dovada faptului ca are dreptul sa se reintoarca in Romania, desi in declaratia parintilor sau, dupa caz, a reprezentantului legal, se mentioneaza ca minorul se va reintoarce impreuna cu acelasi insotitor;
b) insotitorul a savarsit anterior una dintre infractiunile urmatoare, cu exceptia cazului in care a fost reabilitat pentru
aceasta infractiune:
1. omor, omor calificat, omor deosebit de grav;
2. infractiuni privitoare la viata sexuala;
3. cersetorie;
4. lipsire de libertate in mod ilegal;
5. sclavie;
6. prostitutie;
7. proxenetism;
8. infractiuni privind traficul de droguri sau precursori;
9. infractiuni privind traficul de persoane si infractiuni in legatura cu traficul de persoane;
10. trafic de migranti;
11. trafic de tesuturi sau organe umane;
12. infractiuni de terorism.
c) insotitorul este cetatean strain si paraseste teritoriul Romaniei ca urmare a unei decizii de indepartare de pe teritoriul Romaniei, dispusa in conditiile legii, cu exceptia cazului in care este parinte al minorului si exista acordul celuilalt parinte;
d) insotitorului sau minorului i-a fost limitat, in conditiile prezentei legi, exercitiul dreptului la libera circulatie in strainatate pentru statul de destinatie ori pentru un stat care urmeaza sa fie tranzitat, in perioada in care urmeaza sa calatoreasca impreuna;
e) insotitorul nu este persoana careia i-a fost incredintata de catre instanta supravegherea minorului, atunci cand
fata de acesta s-a dispus masura educativa a libertatii supravegheate, in conditiile legii penale;
f) minorul refuza sa iasa din tara, daca a implinit varsta de 14 ani.
Politia de Frontiera Romana permite iesirea din Romania a minorilor, fara prezentarea declaratiei, in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care insotitorul argumenteaza necesitatea calatoriei in strainatate prin faptul ca minorul urmeaza sa
beneficieze de un tratament medical care nu este posibil pe teritoriul Romaniei si fara de care viata sau sanatatea ii este pusa in mod grav in pericol, cu conditia sa prezinte documente doveditoare in acest sens, emise sau avizate de autoritatile medicale romane, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care urmeaza sa se acorde tratamentul medical respectiv, chiar daca nu exista acordul ambilor parinti, al celuilalt parinte, al parintelui supravietuitor sau al reprezentantului legal;
b) in cazul in care insotitorul face dovada ca minorul se deplaseaza pentru studii sau concursuri oficiale, prin prezentarea unor documente corespunzatoare, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care se vor desfasura aceste studii sau concursuri, chiar daca exista acordul doar al unuia dintre parinti.
In situatia in care politistii de frontiera constata ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de Legea 248/2005
pentru ca minorul sa iasa din Romania, vor intrerupe calatoria acestuia.
Daca minorul nu este insotit de cel putin unul dintre parinti si nu sunt indeplinite conditiile mentionate mai sus, se informeaza acestia, punandu-le in vedere sa il preia de indata ce este posibil. In cazul in care nu este posibila informarea parintilor, politistii de frontiera anunta Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului, care initiaza procedura aplicabila minorilor neinsotiti, potrivit legii. Limitarea exercitarii dreptului cetatenilor romani la libera circulatie in strainatate Cetatenilor romani le este garantat dreptul la libera circulatie, insa in situatia nerespectarii obligatiilor legale acestora le poate fi limitata exercitarea acestui drept in conditiile limitativ prevazute de Legea 248 din 20 iulie 2005.
Limitarea exercitarii dreptului cetatenilor romani la libera circulatie in strainatate se poate face numai temporar, in cazurile si in conditiile prevazute in lege si consta in restrangerea sau, dupa caz, suspendarea exercitarii acestui drept.
RESTRANGEREA exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate reprezinta interdictia temporara de a calatori in anumite state, dispusa de autoritatile competente romane, in conditiile Legii 248 din 20 iulie 2005.
SUSPENDAREA exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate reprezinta interdictia temporara de parasire a teritoriului Romaniei, instituita de drept sau, dupa caz, de catre autoritatile competente, in conditiile Legii
248 din 20 iulie 2005.
Obligatiile cetatenilor romani pe perioada sederii in strainatate
Pe perioada sederii lor in strainatate, cetatenii romani au urmatoarele obligatii:
• sa respecte legislatia Romaniei si sa nu desfasoare activitati de natura sa compromita imaginea Romaniei ori care sa contravina obligatiilor asumate de Romania prin documente internationale;
• sa respecte legislatia statului in care se afla, precum si scopul pentru care li s-a acordat dreptul de a intra si, dupa caz, de a ramane pe teritoriul statului respectiv, in conditiile stabilite prin legislatia acestuia sau prin documentele internationale incheiate cu Romania;
• sa depuna toate diligentele in vederea acordarii de ajutor cetatenilor romani aflati in dificultate pe teritoriul statului pe care se afla, informand cu privire la astfel de situatii misiunile diplomatice si oficiile consulare ale
Romaniei din statul respectiv;
• in cazul stabilirii resedintei sau a domiciliului in strainatate, sa informeze cea mai apropiata misiune diplomatica sau oficiu consular al Romaniei;
• sa informeze cea mai apropiata misiune diplomatica sau oficiu consular al Romaniei cu privire la orice schimbare intervenita in starea lor civila.
Recomandari
Ce trebuie sa aveti in vedere la trecerea frontierei romane:
• verificati valabilitatea documentului de calatorie cu care intentionati sa tranzitati frontiera;
• documentati-va, in prealabil, la reprezentantele diplomatice din Romania ale statelor in care intentionati sa
calatoriti, cu privire la conditiile particulare de intrare si sedere;
• in cazul in care va aflati la volanul unui mijloc de transport, care nu va apartine (proprietarul v-a imprumutat masina si nu va insoteste in excursie, masina este in leasing, etc.), pe langa documentele masinii, trebuie sa aveti asupra dumneavoastra o procura legalizata din partea proprietarului / firmei de leasing, in care se
exprima acordul pentru efectuarea calatoriei in strainatate
Nota: In cazul efectuarii unei calatorii in Turcia, conform informarii primite din partea autoritatilor turce cu privire la noile prevederi ale regimului importurilor temporare, persoanele care conduc autoturisme si nu sunt proprietarele acestora vor putea intra cu mijlocul de transport in aceasta tara, dupa prezentarea urmatoarelor acte traduse in
limba turca:
pentru autoturismele personale - in afara imputernicirilor facute intre persoane fizice, autentificate la notariat,
consulat sau ambasada - documentele trebuie avizate de institutiile oficiale ale statutului de provenienta
(vama, primarie, politie sau tribunal);
pentru autoturismele apartinand asociatiilor de automobilism din tarile membre ale International Alliance si Federatiei Internationale de Automobilism, formelor de automobile sau altor persoane juridice vor fi prezentate imputerniciri care sa contina semnaturile si acordul consiliului de administratie sau al proprietarului firmei
respective;
pentru autoturismele inchiriate, se va prezenta contractul de inchiriere.
• pentru bunurile detinute (altele decat cele de uz personal), pastrati documentele de provenienta
(achizitionare) si aveti in vedere respectarea prevederilor legislatiei vamale din Romania;
• in cazul detinerii de armament si munitii, aveti in atentie respectarea prevederilor Legii nr. 295/2004
actualizata;
• NU UITATI: legislatia romana pedepseste detinerea, traficul si consumul de droguri. Ce trebuie sa stiti inainte de efectuarea unei calatorii in strainatate:
• respectati termenul de sedere in statele de destinatie si documentati-va, in prealabil, la reprezentantele diplomatice ale acestor tari din Romania, cu privire la conditiile particulare de intrare si sedere in fiecare dintre aceste state;
• in cazul pierderii, furtului sau deteriorarii documentelor de calatorie trebuie sa reclamati aceasta situatie, in cel mai scurt timp de la constatare, celui mai apropiat post de politie sau jandarmerie din acea tara;
Autoritatea respectiva elibereaza o dovada din care rezulta ca evenimentul reclamat a fost luat in evidenta, document ce este necesar la reprezentanta diplomatica a Romaniei din acel stat, pentru eliberarea unui
pasaport consular valabil pentru intoarcerea in Romania, precum si in tara in vederea obtinerii altor documente.
• in cazul expirarii pasaportului, adresati-va misiunii diplomatice a Romaniei din tara in care va aflati, care este
abilitata sa efectueze prelungirea documentului;
• respectati legislatia tarii in care va aflati;
• pastrati toate documentele justificative ale cheltuielilor facute;
• aveti grija de propriile acte;
• luati asupra dumneavoastra numai strictul necesar si doar banii de care aveti nevoie;
• depuneti banii si valorile in seiful hotelului;
• pastrati biletele de avion intr-un loc sigur;
• lasati pasaportul in seiful hotelului si retineti o fotocopie legalizata;
• nu treceti granita in masina altcuiva, pentru ca nu stiti ce se afla in ea;
• nu va implicati in probleme legate de consumul si traficul de droguri (in unele tari exista chiar pedeapsa cu
moartea pentru astfel de fapte);
• nu duceti pachete peste granita pentru alte persoane, pentru ca nu se stie ce pot contine;
• tineti la indemana:
hartii cu trasee rutiere, ghiduri turistice cuprinzand reteaua hoteliera, obiective de vizitat, unitati de
asistenta medicala, servicii publice;
medicamente de uz curent;
actele necesare deplasarii, iar, unde este cazul, fotocopii ale acestora;
• aveti in vedere:
adresa si telefoanele Ambasadei Romaniei din tara unde calatoriti;
principalele prevederi ale legislatiei tarii de destinatie si de tranzit;
regulile aeroportuare si vamale;
orarul mijloacelor de transport;
obiceiurile si modelul cultural al tarii de destinatie;
expresii uzuale in limba tarii de destinatie si tarilor de tranzit;
limbajul gestual, care difera de la un continent la altul si, de multe ori, de la o tara la alta;
insemnele personalului autoritatii de stat si ale mijloacelor tehnice din dotare;
semnalele vizuale utilizate de fortele de ordine din tara respectiva;
modul de utilizare a diferitelor servicii publice;
prognoza meteo pentru zona vizitata;
interdictiile privind introducerea unor anumite obiecte sau produse alimentare in tarile de tranzit,
precum si folosirea sau consumul acestora (de exemplu, in unele tari exista reguli stricte privind
introducerea de tigari si alcool, precum si comercializarea acestor produse); valabilitatea permisului de conducere pentru perioada si tara in care te deplasezi; regulile de circulatie ale tarii respective